Мястото на типографията в графичния дизайн

Типографията е аспект на графичния дизайн, но съществува като практика още от изобретяването на писмеността. Това е начинът, по който ще комбинираш различни шрифтове, за да постигнеш четимост и в същото време – да направиш дизайна си привлекателен. В курса Typography – април 2022 ще се запознаеш не само с еволюцията на шрифтовете и типографията, но и ще се научиш как да оформяш къси и дълги текстове, как да подбираш шрифтове, а и ще надникнеш в света на калиграфията.
Типографията често бива подценявана като дял на графичния дизайн, но всъщност и тя като визуалните елементи може да носи и предава много и ценна информация. Освен това, има и силно изразена естетическа функция – да привлича вниманието, но не с шумното си присъствие, а с естетическо такова. По повод предстоящия курс, в следващите редове ще си поговорим какво е мястото на типографията в дизайна и защо е толкова важна.
Предаване на съобщение
Графичният дизайн е най-мощният инструмент за визуална комуникация с целевата аудитория на всеки бизнес. Умелото използване на типографията ще ти помогне да подсилиш посланията, които се предават чрез дизайна, по един изчистен и четим начин. Ако работиш по дизайн с водещи графични елементи, трябва да заложиш на силна типография, която да бъде забелязана. При дизайни с повече текст, трябва да използваш шрифтовете по такъв начин, че да създадат усещане за йерархия и да помогнат за различаването на водещи елементи като call-to-action, например.
Винаги трябва да се стремиш към баланс между различните елементи на дизайна си. И въпреки че типографията предава текст, това също е елемент от дизайна и трябва да бъде съобразен с останалите. Елементите на добрия дизайн не се „бият помежду си“, а се комбинират така, че най-ефективно да предадат желаното послание.
Йерархия в дизайна
Както споменах по-горе, типографията ще ти помогне да създадеш визуална йерархия в дизайна си. Това можеш да постигнеш чрез използването на различни размери, наклон и тегла на шрифтовете. Най-тежките (black и bold) шрифтове с най-голям размер ще привличат най-много внимание, при това мигновено. Затова са и по-подходящи за заглавия.
Източник: Column Five
Освен чрез манипулация на шрифта, можеш да създадеш усещането за йерархия и чрез комбинирането на няколко различни семейства от шрифтове (или т.нар. typeface, който включва в себе си всички шрифтови вариации на един вид). Когато работиш с много текст, чудесен начин да създадеш визуална йерархия е чрез използването на различни семейства от шрифтове за заглавия, подзаглавия и т.нар. тяло.
Разпознаваемост и характер
Никога не би объркал логото на Coca-Cola, Disney или това на Google, нали? Това е силата на добрата типография. Т.нар. логотипове са изключително популярни видове лога, които способстват за разпознаваемостта на марката. Добрата типография създава силна асоциация с марката, не само чрез логотипа, но и чрез използваните из сайтове и приложения шрифтове. Това драстично повишава разпознаваемостта, особено ако се използват консистентни стилове.
В допълнение към това, някои типове шрифтове имат наистина уникален характер. Те придават такъв и на дизайните, в които ги използваш – правят ги модерни, или пък закачливи, мистериозни и т.н. Разбира се, използваните шрифтове трябва да кореспондират с тона на марката и нейното позициониране, за да я представят по най-ефективния и запомнящ се начин.
Задаване на тон
Както споменах, много е важно типографията в дизайна ти да кореспондира с тона на марката и посланията, които иска да изпрати. По този начин можеш да предадеш ценностите на бранда по един изтънчен начин.
Освен това, типографията е чудесен начин да зададеш не само тона, но и емоцията, която искаш да предизвикаш. Едно и също послание може да звучи по два съвсем различни начини и да предизвика две много различни емоции, когато го изпишеш с различни шрифтове. Това е удобен инструмент, чрез който да предизвикаш асоциация между определен тип емоции и бранда.
Добави стойност чрез типография
Вероятно вече си се убедил колко мощен инструмент е типографията като част от графичния дизайн. Това е не просто умение, а изкуство само по себе си. Типографията може да изведе продуктите, марката, рекламните материали дори до следващото ниво, стига да я владееш добре. Чрез нея могат да се постигат цели като разпознаваемост, лоялност към марката и дори конверсии.
Ако си готов да развиеш уменията си в областта на типографията, сега можеш да го направиш с курса Typography – април 2022. От добрата микро и макро типография при оформление на текст до правилния подбор на шрифт спрямо задачата – всичко това и още ще откриеш в курса. Запиши се още сега ето ТУК до 10 април, а стартът е на 12 април!